Autisme en autorijles

Voor mensen met een autismespectrum stoornis is het niet altijd vanzelfsprekend dat ze hun rijbewijs kunnen halen. De kans bestaat dat zij ondanks hun kwaliteiten toch moeten afhaken of überhaupt niet aan rijlessen zullen beginnen. Dat is jammer.

Mensen met autisme zijn niet minder slim of waardevol dan wie dan ook. Echter, door een andere manier van informatie verwerken, is het voor hen moeilijk om in onze chaotische wereld het overzicht te behouden. Met de juiste begeleiding is het voor de meeste personen met autisme toch mogelijk het rijbewijs te behalen.

Wij hebben kennis van de specifieke problemen met betrekking tot autisme, die tijdens het autorijden kunnen voorkomen. Door deze kennis zijn wij in staat ook personen met autisme een prettige en succesvolle rijopleiding te bieden.

Geduld, rust en duidelijkheid zijn belangrijke kernwoorden van deze opleiding.

Natuurlijk zijn een prettige en ontspannen sfeer in de auto als vanzelfsprekend. Een team van gemotiveerde rijinstructeurs in samenwerking met Spectrum Brabant wisselen regelmatig hun ervaringen uit. Zo ontdekken we steeds meer en wordt de opleiding steeds aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen.

Samen met Spectrum Brabant proberen we ook zaken te doen met het ministerie om het voor deze doelgroep zo prettig mogelijk te maken. Zo is onlangs de herkeuring voor mensen met autisme afgeschaft en zijn er afspraken gemaakt zodat psychiaters voor een onderzoekje niet meer ban die belachelijk hoge bedragen kunnen vragen.

Maar wij zijn natuurlijk nergens als we geen leerlingen met autisme zouden hebben die het leuk vinden om hun rijbewijs te halen. We kunnen veel van elkaar leren en zij verdienen een rijinstructeur die hun begrijpt.

Klik op de onderstaande link voor meer informatie over autisme en autorijles.

spectrum-brabant

ADHD (ofwel aandacht tekort stoornissen met hyperactiviteit)

De belangrijkste symptomen van mensen met ADHD manifesteren zich in het klassieke drietal van: onoplettendheid, impulsiviteit en hyperactiviteit. De grootste moeilijkheid is echter dat mensen met ADHD het heden niet lang genoeg kunnen afremmen om aan de toekomst te denken. Zij kunnen dus geen consequenties overzien van hun (evt. impulsief) handelen.

Het is belangrijk te beseffen dat personen met ADHD, net als personen met autisme, anders denken en anders leren. Het is niet voor niks een stoornis; tegen een kind met dyslexie zeggen we ook niet: “We hebben de b’s en d’s gisteren al besproken. Vandaag doe je het goed, anders krijg je straf!” Waarom zou je dan van iemand met ADHD verwachten dat hij ineens wel denkt aan het meenemen van al zijn spullen voor een bepaalde activiteit? Het probleem zit er niet in dat mensen met ADHD niet zouden weten wat ze moeten doen; ze weten heus wel dat ze een formulier ook daadwerkelijk moeten opsturen. Maar door hun stoornis hebben ze wel moeite met de uitvoering, het daadwerkelijke doen. Daar komt nog bij dat iemand met ADHD elke (deel)taak afzonderlijk prima kan uitvoeren, maar vastloopt wanneer hij meerdere (deel)taken tegelijk moet uitvoeren. De hersenfuncties werken eerder als solisten dan als een goed geolied team.

Net als bij autisme zijn wij opgeleid om mensen met ADHD of ADD te begeleiden op weg naar het rijbewijs.

Klik op de onderstaande link voor meer informatie over ADHD en ADD.

spectrum-brabant